Δίπλωμα οδήγησης: Ανατροπές στις εξετάσεις και στον ΚΟΚ - Αλλάζει η ζωή των οδηγών
Τι προβλέπεται πια - Μεγάλη προσοχή στα πρόστιμα και το point system

Ανατροπές έρχονται, τόσο για τους υποψηφίους οδηγούς όσο και για τους ήδη υπάρχοντες, αφού αλλάζουν αρκετά δεδομένα, τόσο στο δίπλωμα οδήγησης όσο και σε κανονισμούς του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Όπως αναφέρεται, μετά την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου, σε ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής, «με εντολή του Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, οι θεωρητικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών, μέχρι και τον μήνα Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, δύνανται να διενεργούνται και κατά τις Κυριακές».
Παράλληλα, με επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ο κ. Πατούλης ζητά να αυξηθεί η πληρότητα στις αίθουσες εξέτασης με υποχρεωτική διενέργεια self test έως και 24 ώρες πριν την εξέταση για τους υποψηφίους και τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για τους εξεταστές, με απαρέγκλιτη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
«Λύση για τη διευκόλυνση του πλήθους υποψηφίων και νυν οδηγών που βρίσκονται σε αναμονή για θεωρητική εξέταση μετά την πολύμηνη αναστολή των εξετάσεων δίνει η Περιφέρεια Αττικής. Με εντολή του Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, οι θεωρητικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών, μέχρι και τον μήνα Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, δύνανται να διενεργούνται και κατά τις Κυριακές.
Στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη σχετική απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Επικοινωνιών, Βασίλη Γιαννακόπουλου, σύμφωνα με την οποία ο προγραμματισμός και η διενέργεια των εξετάσεων θα πραγματοποιείται με ευθύνη του Προϊσταμένου της οικείας Διεύθυνσης Μεταφορών, υπό την προϋπόθεση λήψης όλων των απαραίτητων μέτρων για την αδιάβλητη και την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων καθώς και όλων των έκτακτων μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας.
Παράλληλα, ο Περιφερειάρχης με επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συνηγορεί υπέρ τους αιτήματος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών για αύξηση της πληρότητας των αιθουσών εξέτασης με υποχρεωτική διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου νόσησης (self test) έως και 24 ώρες πριν την εξέταση για τους υποψηφίους και τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για τους εξεταστές, με απαρέγκλιτη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2233/τΒ/29-05-2021) επιτράπηκε η επανέναρξη των θεωρητικών εξετάσεων για όλες τις κατηγορίες, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- πλήρωση έως και 50% της χωρητικότητας των αιθουσών διενέργειας των εξετάσεων
- τήρηση απόστασης ενάμισι (1,5) μέτρου
- υποχρεωτική χρήση μάσκας
- σταδιακή και ελεγχόμενη είσοδο και έξοδο των υποψηφίων
- αερισμός της αίθουσας για τριάντα (30) λεπτά της ώρας μεταξύ διαδοχικών εξετάσεων
- απολύμανση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των εξαρτημάτων τους».
Αλλαγή από τον ΚΟΚ - Τι ισχύει για point system και πρόστιμα
Αλλάζει πλήρως το δόγμα επιβολής προστίμων για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η κυβέρνηση, κάτι που θα αποτυπώνεται στο νέο νομικό πλαίσιο το οποίο μόλις ολοκληρωθεί θα εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα προβλέπονται χαμηλότερα χρηματικά πρόστιμα για τις περισσότερες ποινές, ωστόσο θα δοθεί παράλληλα έμφαση στις πιο επικίνδυνες παραβάσεις που οδηγούν σε σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους όπως είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, η μη χρήση της ζώνης ασφαλείας, η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και η μη χρήση κράνους για τους μοτοσυκλετιστές.
Επίσης θα προβλέπεται η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χιλιόμετρα την ώρα που είναι τώρα, στα 30, όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες της Ευρώπης.
Για πρώτη φορά επίσης θα υπάρχει κατηγοριοποίηση των παραβάσεων βάσει του βαθμού επικινδυνότητας αλλά και της συχνότητας στην οποία υποπίπτει ο οδηγός.
Κι επειδή θα δίνεται ιδιαίτερη σημασία όχι τόσο στο ύψος του προστίμου αλλά στη βεβαιότητα είσπραξής του, το υπουργείο Υποδομών θα ψηφιοποιήσει όλη τη διαδικασία από τη στιγμή που σε κάποιον επιβάλλεται ένα πρόστιμο μέχρι τη στιγμή που το πληρώνει, προκειμένου το κράτος να γνωρίζει ότι «έκλεισε» η υπόθεση με την καταβολή του αντιτίμου.
Οι αρχές θα γνωρίζουν όμως επίσης και κάτι άλλο: εάν είναι η πρώτη, η δεύτερη ή η τρίτη φορά που ένας πολίτης προβαίνει στο ίδιο αδίκημα, κάτι που μέχρι και σήμερα δεν φαινόταν.
Έτσι, το νέο point system θα διαμορφωθεί σε συνεργασία και με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ώστε ο οδηγός να ενημερώνεται μέσω γραπτού μηνύματος στο κινητό του τηλέφωνο ότι έχει υποπέσει σε παράβαση, το ύψος του προστίμου που καλείται να πληρώσει αλλά και τους βαθμούς που του αφαιρούνται.
Ο νέος τρόπος επιβολής των προστίμων αλλά και η εν γένει αναπροσαρμογή του Κ.Ο.Κ. αποτελεί το αντικείμενο της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, η οποία αποτελεί ανώτατο διοικητικό όργανο σχεδιασμού, εφαρμογής και εποπτείας της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια.
Ειδικότερα, είναι αρμόδια για:
α) Τη διαμόρφωση, έγκριση και εποπτεία της εθνικής στρατηγικής για την οδική ασφάλεια,
β) την έγκριση και εποπτεία της υλοποίησης των επιμέρους δράσεων για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους,
γ) την έγκριση και την εποπτεία υλοποίησης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, και
δ) τη διαμόρφωση προτάσεων για την αξιολόγηση και αναθεώρηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, καθώς και των κανονιστικών πράξεων και άλλων κειμένων για την οδική ασφάλεια.