Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2025

ΑΑΔΕ: Στο μικροσκόπιο 2-3 TikTokers - Πως τους «τσιμπάνε» με ειδικό λογισμικό - Η influencer που έπεσε στα… «μαλακά»

Έλεγχος και για «ξέπλυμα»

23 Οκτωβρίου 2024 10:15
ΑΑΔΕ: Στο μικροσκόπιο 2-3 TikTokers - Πως τους «τσιμπάνε» με ειδικό λογισμικό - Η influencer που έπεσε στα… «μαλακά»
Πηγή φωτογραφίας: shutterstock.com
Από Παναγιώτης Παπανικολάου

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο «μικροσκόπιο» της ειδικής ομάδας της ΑΑΔΕ, η οποία ερευνά τα social media, βρίσκονται 2-3 περιπτώσεις tiktokers που φαίνεται να μην έχουν τηρήσει πλήρως τους κανονισμούς.

Η πρόσφατη δημοσιοποίηση περιπτώσεων όπου γνωστοί influencers βρέθηκαν φορολογικά εκτεθειμένοι, αποκάλυψε ουσιαστικά το νέο πεδίο δράσης των ελεγκτικών υπηρεσιών. Αυτές οι υπηρεσίες φαίνεται να προσαρμόζονται γρήγορα στη νέα πραγματικότητα, αξιοποιώντας υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά εργαλεία για τον εντοπισμό εστιών φοροδιαφυγής.

«Δεν χρειαζόμαστε στοιχεία από τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», υπογραμμίζουν έγκυρες πηγές. Σύμφωνα με πληροφορίες, για το κυνήγι των influencers εφαρμόζεται ειδικό λογισμικό (web scraping), το οποίο εδώ και 2-3 χρόνια διερευνά και αναλύει αναρτήσεις σε βάθος ετών. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι πριν από το τέλος της χρονιάς, η ειδική Ομάδα της ΑΑΔΕ θα αποκτήσει ακόμα πιο ισχυρό λογισμικό.

ΑΑΔΕ: Στο μικροσκόπιο 2-3 TikTokers - Πως τους «τσιμπάνε» με ειδικό λογισμικό - Η influencer που έπεσε στα… «μαλακά»
Πηγή φωτογραφίας: shutterstock.com

Έλεγχος και για «ξέπλυμα»

Αφού εντοπιστούν περιπτώσεις πιθανής απόκρυψης εισοδημάτων από πωλήσεις προϊόντων, διαφημίσεις ή προωθητικές ενέργειες, ακολουθεί η ώρα της «κλήσης»: οι εμπλεκόμενοι καλούνται να παρουσιάσουν τα σχετικά τιμολόγια. Εάν δεν υπάρχουν τιμολόγια, επιβάλλονται κυρώσεις.

«Ό,τι ισχύει για τους influencers ισχύει και για τους tiktokers», επισημαίνουν οι αρμόδιες πηγές, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για έναρξη δραστηριότητας και “άνοιγμα” βιβλίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και οι παροχές σε είδος -όπως δωρεάν γεύματα ή διακοπές- θεωρούνται εισόδημα, επομένως οι αποδέκτες οφείλουν να ακολουθούν την αντίστοιχη φορολογική συμπεριφορά.

Ενώ για τους influencers τα πράγματα είναι σχετικά ξεκάθαρα, καθώς προωθούν προϊόντα μέσω πώλησης ή διαφήμισης, η κατάσταση με τους tiktokers είναι λίγο πιο περίπλοκη. Οι ανταμοιβές τους μέσω ειδικών συμβόλων μπορεί να υποκρύπτουν ακόμα και «ξέπλυμα» χρήματος.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι το ειδικό λογισμικό, που χρησιμοποιεί η Ομάδα της ΑΑΔΕ, μπορεί να ρίξει φως και στο ποιος επιβραβεύει τον tiktoker.

Με αυτό το λογισμικό, είναι δυνατή η αναγνώριση των «χρηματοδοτών», δηλαδή εκείνων που βάζουν likes και άλλα στοιχεία που μεταφράζονται σε coins και στη συνέχεια σε χρήματα για τους tiktokers. Όταν εντοπιστούν, μπορούν αρχικά να διερευνηθούν οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί στην Ελλάδα. Αν όμως οι συναλλαγές (αγορά coins) πραγματοποιηθούν μέσω τραπεζών του εξωτερικού, η διαδικασία γίνεται πιο περίπλοκη, απαιτώντας σχετικό αίτημα από την ΑΑΔΕ.

ΑΑΔΕ: Στο μικροσκόπιο 2-3 TikTokers - Πως τους «τσιμπάνε» με ειδικό λογισμικό - Η influencer που έπεσε στα… «μαλακά»
Πηγή φωτογραφίας: shutterstock.com

Η influencer που έπεσε στα… «μαλακά»

Μια απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών αποκαλύπτει ότι η συγκέντρωση στοιχείων για τέτοιες υποθέσεις δεν είναι πάντα απλή υπόθεση. Η ΔΟΥ Σύρου διενέργησε ελεγκτικές επαληθεύσεις στα βιβλία και στοιχεία μιας influencer για τα έτη 2017 έως 2020 και εξέτασε τις κινήσεις (αναλήψεις - καταθέσεις) των τραπεζικών της λογαριασμών. Ζήτησε να παρασχεθούν όλα τα στοιχεία που αφορούν την προέλευση και την αιτία των χρηματικών ποσών που πιστώθηκαν στους λογαριασμούς της, προκειμένου να αποδειχθεί ότι τα ποσά αυτά έχουν φορολογηθεί σύμφωνα με συγκεκριμένες διατάξεις ή ότι απαλλάσσονται του φόρου βάσει ειδικής διάταξης.

Από την έρευνα στους τραπεζικούς λογαριασμούς δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο. Ωστόσο, της ζητήθηκε να προσκομίσει αντίγραφα από τα εκδοθέντα στοιχεία και πιθανά συμφωνητικά με τους διαφημιζόμενους που εμφανίζονται στις αναρτήσεις της στα κοινωνικά δίκτυα, τα οποία περιλαμβάνονταν στο ηλεκτρονικό αρχείο της Διεύθυνσης Ελέγχων.

Στην ουσία, εξετάστηκαν αναρτήσεις όπου, σύμφωνα με τους ελεγκτές, προωθούνταν διάφορα προϊόντα ή επιχειρήσεις με «ταγκαρισμένους» λογαριασμούς.

Ο έλεγχος αποφάνθηκε ότι «η δημοφιλία της προσφεύγουσας μέσω των αναρτήσεων στις οποίες εμφανίζεται να χρησιμοποιεί προϊόντα ή υπηρεσίες δημιουργεί μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ καταναλωτή και επιχείρησης. Αυτό αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της προώθησης προϊόντων, καθιστώντας δεδομένο το όφελος για τις διαφημιζόμενες εταιρείες. Χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου "ακολουθούν" την προσφεύγουσα και είναι πιθανό να επιθυμούν να μιμηθούν την εμφάνιση ή τον τρόπο ζωής της».

Λόγω έλλειψης τιμολογίων για αυτές τις αναρτήσεις, χρησιμοποιήθηκαν έμμεσες τεχνικές για τον προσδιορισμό του πραγματικού εισοδήματος της influencer, και επιβλήθηκαν πρόστιμα για αδήλωτα έσοδα:

  • 2017: 58.625 ευρώ + ΦΠΑ 14.070 ευρώ
  • 2018: 65.875 ευρώ + ΦΠΑ 15.810 ευρώ
  • 2019: 44.025 ευρώ + ΦΠΑ 10.566 ευρώ
  • 2020: 17.000 ευρώ + ΦΠΑ 4.080 ευρώ

Αφού ξεπέρασε το αρχικό σοκ, η influencer υπέβαλε ενδικοφανή προσφυγή. Ευτυχώς για εκείνη, η ΔΕΔ αποφάσισε ότι δεν υπήρχαν οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, καθώς ο συλλογισμός των ελεγκτών για τις ατιμολόγητες αναρτήσεις ήταν «αδύναμος». Έτσι, η υπόθεση αρχειοθετήθηκε. Φυσικά, αυτό δεν συνεπάγεται ότι ανάλογες υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη θα έχουν την ίδια κατάληξη…

 

Ελλάδα

Share