Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2025

Μετρό: «Σαρδελοποίηση» και καθυστερήσεις - Τι φταίει πότε θα έρθουν νέα βαγόνια

Η αχίλλειος πτέρνα του Μετρό και οι καθυστερήσεις στη γραμμή 3 - Τι αλλάζει στο σταθμό Μοναστηράκι

15 Νοεμβρίου 2024 07:45
Μετρό: «Σαρδελοποίηση» και καθυστερήσεις - Τι φταίει πότε θα έρθουν νέα βαγόνια
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI
Από Ραφαήλ Αλαγάς

Η παλαιότητα του τροχαίου υλικού τείνει να μετατραπεί σε αχίλλειο πτέρνα του Μετρό, οδηγώντας σε συχνές βλάβες των συρμών, αραιότερα δρομολόγια και -σε συνδιασμό με την αυξανόμενη επιβατική κίνηση- σε εντονότερα φαινόμενα συνωστισμού.

Συμβάντα όπως το χθεσινό (14/11), όπου δύο διαδοχικοί συρμοί υπέστησαν βλάβες σχεδόν ταυτόχρονα, προκαλώντας σημαντικό πρόβλημα συγκέντρωσης επιβατών στην αποβάθρα του σταθμού Σύνταγμα, μπορεί να είναι ακραία, τα παράπονα όμως των επιβατών για καθυστερήσεις είναι καθημερινά.

Εδώ και πολλά χρόνια, σε εκκρεμότητα βρίσκεται η προμήθεια νέων συρμών για τις γραμμές 2 και 3 (οι συρμοί πρώτης γενιάς έχουν φτάσει τα 25 χρόνια ενώ της δεύτερης τα 20), με προτεραιότητα σε διρευματικούς συρμούς που θα μπορούν να πραγματοποιούν δρομολόγια από και προς το Αεροδρόμιο όπου η κατάσταση σήμερα είναι οριακή. Χωρίς όμως να έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και με άλλα έργα να έχουν υψηλότερη προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών, είναι άγνωστο πότε η προμήθεια αυτή θα προχωρήσει.

Την ίδια ώρα, η ΣΤΑΣΥ προσπαθεί να διορθώσει το πρόβλημα των καθυστερήσεων τις ώρες αιχμής μέσω επανασχεδιασμού των δρομολογίων. Πριν από λίγες μέρες, επισκεπτόμενος το ΚΕΛ του Συντάγματος, ο Υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου ανακοίνωσε πως «για πρώτη φορά» η συχνότητα των δρομολογίων κατά την πρωινή ώρα αιχμής στη γραμμή 3 είναι τα 4 λεπτά. Μία δήλωση που προφανώς και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, δεδομένου του ότι (τουλάχιστον στα χαρτιά) αυτή ήταν η επίσημη συχνότητα των δρομολογίων και τα προηγούμενα χρόνια, ενώ τα δρομολόγια έχουν υπάρξει και συχνότερα σε παλαιότερες περιόδους.

Όπως μαθαίνουμε πάντως, ο νέος σχεδιασμός των δρομολογίων έχει να κάνει με την αποσύνδεση των αεροδρομιακών δρομολογίων από τα υπόλοιπα δρομολόγια της γραμμής. Έτσι, οι συρμοί από και προς το Αεροδρόμιο δεν θα έχουν πλέον προτεραιότητα έναντι των υπολοίπων, πράγμα που σημαίνει πως από τους σταθμούς θα διέρχεται ο πρώτος διαθέσιμος συρμός, αντί να αναμένουν πρώτα τη διέλευση των αεροδρομιακών. Πέρα από τις πρωινές ώρες, σημαντικά προβλήματα με τις συχνότητες υπάρχουν και αργά το απόγευμα αλλά και τα Σαββατοκύριακα λόγω αύξησης της επιβατικής κίνησης.

Οι ελλείψεις σε συρμούς και προσωπικό

Εκτός, όμως, από την διεύρυνση του ωραρίου την Παρασκευή και το Σάββατο, στο τραπέζι των συζητήσεων, έχει πέσει κατά καιρούς, η επέκταση και τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας. Ωστόσο, ο δρόμος μέχρι να φθάσουμε σε αυτό το σημείο, θεωρείται μάλλον μακρύς και προϋποθέτει την επίλυση σημαντικών ζητημάτων, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη ενός επαρκούς αριθμού συρμών αλλά και οδηγών.

Οι ελλείψεις σε αμαξοστοιχίες και προσωπικό αντικατοπτρίζονται και στις καθυστερήσεις που εμφανίζουν τα δρομολόγια σε καθημερινή βάση. Αν και επίσημα από την ΣΤΑΣΥ υποστηρίζεται ότι τα δρομολόγια εκτελούνται ανά 4 μέχρι 7 λεπτά, ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις ο χρόνος αναμονής μπορεί να φθάσει από 15 μέχρι 20 λεπτά. Να σημειωθεί ότι μέσα στο 2025 θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις των ανακατασκευασμένων συρμών της γραμμής 1 του μετρό, ενώ προβλέπεται και η πρόσληψη 54 νέων οδηγών για τη βελτίωση της λειτουργίας του παλιού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.

Στην εξίσωση της επέκτασης πρέπει να υπολογιστεί και το ενδεχόμενο αυξημένο κόστος λειτουργίας, το οποίοι θα επιβαρύνει περισσότερο τις ήδη αδύναμες οικονομικές επιδόσεις του μετρό, το οποίο, όμως, για τη φετινή χρήση προβλέπεται ότι θα εμφανίσει ισοσκελισμένο ισολογισμό. Σε αυτό το πλαίσιο, το τελευταίο διάστημα έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι στο μέτωπο για την καταπολέμηση της εισιτηριοαποφυγής. Σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ, τον περασμένο Οκτώβριο έγιναν 526.000 έλεγχοι ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό ελέγχων το 10μηνο του 2024 στο +48% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα το 2023. Τέλος, καταγράφηκε αύξηση, της τάξης του 64%, στα βεβαιωμένα πρόστιμα κατά το πρώτο δεκάμηνο του έτους.

 

Ελλάδα

Share