Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2025

Μόνο με δίπλωμα πλέον η κυκλοφορία με πατίνια! Ποιες οι ποινές για τους παραβάτες; 

Έρχονται δραστικά μέτρα από το υπουργείο

19 Νοεμβρίου 2024 07:23
Μόνο με δίπλωμα πλέον η κυκλοφορία με πατίνια! Ποιες οι ποινές για τους παραβάτες; 
EUROKINISSI
Από Εύη Κουρίδου

Οι εικόνες εγκατάλειψης των ηλεκτρικών πατινιών σε κάθε πιθανό και απίθανο σημείο της πόλης, αλλά και το πρόσφατο ατύχημα του 12χρονου στη λεωφόρο Μεσογείων, επαναφέρουν στο τραπέζι τους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία τους. Οι ειδικοί προτείνουν τη θέσπιση ενός light διπλώματος για αναβάτες μικρής ηλικίας, ενώ σε αυστηρότερα πρόστιμα για παραβάσεις προσανατολίζεται το αρμόδιο υπουργείο.

«Μην πυροβολούµε τα πατίνια, ας ξεκινήσουµε µε την παραδοχή ότι τα θέλουµε», επισηµαίνουν ειδικοί στην «Κ», υπογραµµίζοντας τις «γκρίζες» ζώνες στη νοµοθεσία, τα κενά στην εκπαίδευση των χρηστών και των λοιπών που κινούνται στο οδικό δίκτυο, καθώς και τις περιπτώσεις καταστρατήγησης βασικών διατάξεων του ΚΟΚ. Η «αναβίωση» της µόδας των ηλεκτρικών πατινιών ύστερα και από την επάνοδο στην ελληνική αγορά εταιρειών όπως η Lime, οι βανδαλισµοί τους αλλά και το σοβαρό ατύχηµα του 12χρονου που συγκρούστηκε πριν από λίγες ηµέρες το πατίνι του µε όχηµα στη λεωφόρο Μεσογείων, επαναφέρουν στον δηµόσιο διάλογο τους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία τους, αλλά και τις υποδοµές στις οποίες αυτά κυκλοφορούν.

«Δεν συµφωνώ ότι πρέπει να υπάρχουν περισσότερες απαγορεύσεις, ωστόσο σίγουρα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης στην εκπαίδευση όσων τα χρησιµοποιούν, καθώς και των υπόλοιπων οδηγών», αναφέρει στην «Κ» η Ζωή Χριστοφόρου, διευθύντρια του εργαστηρίου συστηµάτων µεταφορών και βιώσιµης κινητικότητας του Πανεπιστηµίου Πατρών. «Για τα παιδιά 12-18 είναι αναγκαία η βιωµατική εκπαίδευση µε πρακτική οδήγηση, καθώς και η εκµάθηση των κανόνων κυκλοφορίας», τονίζει, φέρνοντας ως παράδειγµα την περίπτωση της Γαλλίας. «Τα παιδιά στη Γαλλία µπορούν να πάρουν ένα “προδίπλωµα” που αφορά την οδήγηση του ποδηλάτου. Ετσι, όταν θα έρθει η ώρα να πάρουν την άδεια οδήγησης θα γνωρίζουν ήδη κάποια από τα σήµατα. Επίσης, δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία στο εµπόριο ΕΠΗΟ (ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήµατα) µε µέγιστη ταχύτητα άνω των 25 χλµ./ώρα». Οπως τονίζει η κ. Χριστοφόρου, στο εργαστήριο του πανεπιστηµίου έχει αναπτυχθεί ένας προσοµοιωτής εκπαίδευσης που θα µπορούσε να µυήσει τα παιδιά στον κόσµο της µικροκινητικότητας, καθώς και διαδραστικές πίστες.

Οι κανόνες

Σύµφωνα µε τον ΚΟΚ, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόµους µε όριο ταχύτητας άνω των 50 χλµ./ώρα, ενώ η µέγιστη ταχύτητά τους δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 25 χλµ./ώρα. Αν η µέγιστη ταχύτητα είναι έως 6 χλµ./ ώρα, θεωρούνται πως κυκλοφορούν ως πεζοί και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτοµα άνω των 12 ετών. Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική. «Δεν υπάρχει υποχρεωτική ασφάλιση, ενώ η νοµοθεσία περιορίζεται στα ηλεκτρικά πατίνια και δεν περιλαµβάνει και τα συµβατικά, τα οποία συνήθως χρησιµοποιούνται από τα παιδιά», υποστηρίζει η κ. Χριστοφόρου. «Χρησιµοποιώ τα πατίνια και ενοχλούµαι ιδιαίτερα όταν συµβαίνει ένα περιστατικό και όλοι στρέφονται κατά των πατινιών. Πρέπει να κατανοήσουµε πως όσο αυξάνεται η χρήση τους, είναι πιθανό να αυξηθούν και τα συµβάντα. Εξάλλου, κάθε χρόνο καταγράφονται περίπου 500 ατυχήµατα ετησίως όπου εµπλέκονται Ι.Χ., αλλά δεν ζητάµε την απαγόρευσή τους».

Από την πλευρά του, ο Θάνος Βλαστός, συγκοινωνιολόγος - πολεοδόµος και καθηγητής στο ΕΜΠ, τονίζει πως «πρέπει να βρεθούν τρόποι ώστε να γίνουν υποδοµές και για το πατίνι. Κάποτε οι δρόµοι ήταν τόποι επικοινωνίας και ζωής, όχι αυτό που έχουν καταντήσει τώρα, όπου τα Ι.Χ. κυριαρχούν», αναφέρει.

Αυστηρά μέτρα στην κυκλοφορία με πατίνια
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

«Υπάρχει ένα παράδοξο», επισηµαίνει στην «Κ» ο Ιωάννης Πολίτης, αναπληρωτής καθηγητής συγκοινωνιακού σχεδιασµού στο τµήµα Πολιτικών Μηχανικών στο ΑΠΘ. «Βλέπουµε αναβάτες µικρής ηλικίας που θα πρέπει να υπακούσουν σε σήµατα τα οποία δεν γνωρίζουν», λέει ο κ. Πολίτης.

«Ο ΚΟΚ αφορά κυρίως όσους έχουν δίπλωµα οδήγησης, ενώ οχήµατα όπως τα ΕΠΗΟ χρησιµοποιούνται από άτοµα κάτω των 17-18 ετών, ηλικία που απαιτείται για να αποκτήσει κάποιος δίπλωµα. Οπότε, πολλές φορές βλέπουµε στον δρόµο οχήµατα µε αναβάτες πολύ µικρής ηλικίας που θα πρέπει να υπακούσουν σε σήµατα, σηµάνσεις κ.λπ. του ΚΟΚ, τα οποία δεν γνωρίζουν γιατί ακόµη δεν έχουν φτάσει σε αυτή την ηλικία. Αυτό το παράδοξο η πολιτεία πρέπει να το λύσει µε δύο τρόπους: είτε ανεβάζοντας το όριο χρήσης είτε θεσπίζοντας κάποια “light” διπλώµατα για τις κατηγορίες των χρηστών χαµηλής ηλικίας. Ετσι, θα µάθουν βασικούς κανόνες για τις ταχύτητες, την προτεραιότητα, την κάθετη σήµανση κ.λπ.».

«Πώς ζητάµε να σεβαστεί ο οδηγός του ηλεκτρικού πατινιού τον ΚΟΚ εάν δεν τον γνωρίζει;»

«Πώς ζητάµε να σεβαστεί ο οδηγός του ηλεκτρικού πατινιού τον ΚΟΚ εάν δεν τον γνωρίζει;», αναρωτιέται µε τη σειρά του ο Στέφανος Νάστος, υπεύθυνος λειτουργίας της αµερικανικής εταιρείας Lime στην Ελλάδα. Υποστηρίζει πως ένας τρόπος για να διδαχθεί ο αναβάτης οχηµάτων µικροκινητικότητας τον ΚΟΚ –είτε πρόκειται για ποδήλατο είτε για πατίνι– είναι, ενδεικτικά, να αποκτήσει τη µικρότερη κατηγορία διπλώµατος – π.χ. για µηχανάκι 50 κυβικών. «Στην εταιρεία δεν κρατάµε ηλικιακά δεδοµένα των χρηστών, ωστόσο σύµφωνα µε τους όρους χρήσης ο αναβάτης πρέπει να είναι τουλάχιστον 18 ετών, δεδοµένου πως για να χρησιµοποιήσει την εφαρµογή πρέπει να περάσει την κάρτα του», τονίζει στην «Κ», προσθέτοντας πως οι εταιρείες µε κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια είναι αναγκασµένες από τον νόµο να τηρούν το όριο των 25 χλµ./ώρα, όπως έχει οριστεί από την Ε.Ε. αλλά και τον ΚΟΚ. Υπάρχει δηλαδή «κόφτης». Το πρόβληµα, κατά τον ίδιο, εντοπίζεται στα ιδιόκτητα ηλεκτρικά πατίνια. «Μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα ηλεκτρικό πατίνι, του οποίου η τελική ταχύτητα µπορεί να φτάσει έως και τα 100 χλµ./ώρα. Σε αυτή την περίπτωση η ευθύνη είναι του αναβάτη που πρέπει να συµµορφωθεί και να τηρήσει τον νόµο». Λίγους µήνες µετά την επαναλειτουργία της στην Ελλάδα, η Lime διαθέτει στην Αθήνα έναν στόλο από 1.500 πατίνια και 1.000 στη Θεσσαλονίκη.

Τα προβλήµατα

Φωτογραφίες µε ηλεκτρικά πατίνια σε αποσύνθεση έχουν αρχίσει να κάνουν τον γύρο του Διαδικτύου, ενώ ακόµη νωπή είναι η εικόνα ηλεκτρικών πατινιών που ανασύρονταν από τον βυθό του Θερµαϊκού το 2019-2020. «Τότε αρκετοί νέοι τα πετούσαν στον Θερµαϊκό και ανέβαζαν βίντεο στο Tiktok», θυµάται ο κ. Νάστος. Σήµερα, όπως υποστηρίζει, το ζήτηµα των βανδαλισµών δεν απασχολεί τόσο τη Θεσσαλονίκη. Δεν συµβαίνει όµως το ίδιο µε την Αθήνα, όπου αναλογικά καταγράφονται υψηλότερα ποσοστά βανδαλισµών σε σύγκριση ακόµη και µε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. «Καταγράφονται περίπου 10 την εβδοµάδα, όταν σε άλλες πόλεις είναι 1-2. Ωστόσο, ξεκινώντας εκ νέου τη λειτουργία της η Lime είχε προβλέψει ότι θα υπάρχει ένα ποσοστό βανδαλισµών, που στις αρχές θα είναι έντονο και σταδιακά θα µειώνεται», αναφέρει στην «Κ», προσθέτοντας πως τα αποτελέσµατα στους πρώτους µήνες λειτουργίας της είναι «πολύ καλά και δεν τίθεται κανένα θέµα διακοπής της λειτουργίας». Μέσα σε 4 µήνες η Lime έχει καταγράψει 250.000 διαδροµές, ενώ έως τα τέλη του καλοκαιριού και στις δύο πόλεις σηµειώθηκε αύξηση 65% στους ενεργούς χρήστες σε σύγκριση µε το 2020, χρονιά αναστολής λειτουργίας της στη χώρα µας. «Το µόνο που κάναµε ήταν ότι κλείσαµε κάποιες περιοχές, όπως το Μεταξουργείο, όπου καταγραφόταν αυξηµένος αριθµός βανδαλισµών».

 

Ελλάδα

Share