Η ΣΤΑΣΥ ξεκινά ενδελεχείς ελέγχους στις πεζογέφυρες της Γραμμής 1 του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, καθώς η κατάστασή τους δεν έχει αξιολογηθεί για περισσότερα από 17 χρόνια. Στόχος είναι να εντοπιστούν τυχόν σημάδια φθοράς ή αλλοίωσης και να δοθεί προτεραιότητα στις απαραίτητες παρεμβάσεις.
Για τον σκοπό αυτό και όπως μεταφέρει το «Έθνος», η εταιρεία προχώρησε σε προκήρυξη διαγωνισμού, ο οποίος περιλαμβάνει επιθεωρήσεις και αυτοψίες στις 40 πεζογέφυρες που εκτείνονται πάνω από τις γραμμές του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, καθώς και στη μεταλλική πεζογέφυρα της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας, στον σταθμό «Χαλάνδρι» της Γραμμής 3. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη γέφυρα, η οποία είναι η μοναδική στον κατάλογο που κατασκευάστηκε μετά το 2004 και έχει άνοιγμα άνω των 6 μέτρων, δεν έχει υποβληθεί ποτέ μέχρι σήμερα σε έλεγχο.
Οι έλεγχοι περιλαμβάνουν μια βασική μακροσκοπική επιθεώρηση, ενώ, όπου κριθεί απαραίτητο, θα ακολουθήσουν πιο εξειδικευμένες αυτοψίες με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού. Ανάλογα με τα ευρήματα και τις φθορές που ενδεχομένως εντοπιστούν, ο ανάδοχος θα προτείνει τα απαραίτητα έργα αποκατάστασης, καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους, δίνοντας προτεραιότητα στις πιο επείγουσες παρεμβάσεις. Μεταξύ των πιθανών μέτρων που μπορεί να απαιτηθούν περιλαμβάνονται η κύρια επιθεώρηση, η εκπόνηση μελέτης αποκατάστασης σε συνδυασμό με αναλυτικότερες επιθεωρήσεις, ενώ, εφόσον κριθεί αναγκαίο για την ασφάλεια, ενδέχεται να υπάρξει μερικός ή πλήρης περιορισμός της κυκλοφορίας.
<script src="https://player.glomex.com/integration/1/glomex-player.js"></script>
<glomex-player
  data-integration-id="40599z13jxwy8hnd"
  data-playlist-id="v-d78fd20motc1">
</glomex-player>
<script type="application/ld+json">
{"@context":"http://schema.org","@type":"VideoObject","name":"Δ. Παληαρούτα, γ.γ. Υπ. Μεταφορών: Μέχρι το καλοκαίρι θα κυκλοφορούν 951 νέα λεωφορεία – 17 νέοι συρμοί στη Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ μέχρι το ’27","description":"Για τον νέο ΚΟΚ, τις πρωτοβουλίες για την οδική ασφάλεια και το σχέδιο αναβάθμισης των ΜΜΜ, δίνοντας έμφαση στην ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και στη βελτίωση της προσβασιμότητας των πολιτών μίλησε στο EΡΤΝews η Δέσποινα Παληαρούτα, Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών σημειώνοντας ότι υπάρχει το πλάνο έχει ήδη  θετικό πρόσημο. Παράλληλα, αποκάλυψε ότι θα ανανεωθεί η ρύθμιση για δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων  και θα ενισχυθεί η επιχορήγηση για την ηλεκτροκίνηση στα 11 εκατ. ευρώ.\n\n\n«Ο τομέας των μεταφορών και των μέσων μαζικών μεταφορών χρήζει βελτίωσης. Βλέπουμε τον κόσμο έξω να παίρνει τα λεωφορεία, να παίρνει τα τρένα, το μετρό και να θέλει να βελτιωθεί η κατάσταση… Στα μέσα μαζικής μεταφοράς ξεκινάμε με την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων ήδη από τον περασμένο Μάιο. Στην Αθήνα έχουμε 140 νέα λεωφορεία, στη Θεσσαλονίκη 110, και μέχρι το καλοκαίρι 951 νέα λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής» δήλωσε στην εκπομπή «Συνδέσεις» η κα Παληαρούτα. Και όπως τόνισε, ο νέος στόλος αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα είναι πλήρως προσβάσιμος σε αντίθεση με τον υφιστάμενο στόλο όπου μόνο το 31% είναι πλήρως προσβάσιμο από ΑμεΑ.\n\nΜιλώντας για τους παλαιούς συρμούς του ΗΣΑΠ η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών τόνισε ότι υπάρχει πλάνο αναβάθμισης και ανάταξης συρμών στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ: «Συνολικά, μέχρι το 2027 θα έχουμε 17 νέους συρμούς στη Γραμμή 1. Για τις γραμμές 2 και 3, το πλάνο περιλαμβάνει δημοπρατήσεις για νέους συρμούς, αλλά αυτοί θα παραληφθούν σταδιακά από το 2025 έως το 2029».\n\nΠαράλληλα αναφέρθηκε και στην επιτυχία του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο έχει ήδη χορηγήσει 55 εκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις στον δεύτερο κύκλο, ενώ ο τρίτος κύκλος προγραμματίζεται να αυξηθεί από 9 στα 11 εκατομμύρια ευρώ, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Όσον αφορά την ρύθμιση για δωρεάν στάθμευση το κέντρο είπε ότι στόχος είναι «όσοι έχουν ηλεκτρικά οχήματα να έχουν και αντίστοιχα προνόμια».\n\nΑναφορικά με τον Κηφισό και την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης δήλωσε ότι το υπουργείο Μεταφορών προχωρά στη δημοπράτηση νέου έργου σύνδεσης της Εθνικής Οδού Αθηνών-Κορίνθου με τη Λεωφόρο Σχιστού και την κατασκευή της δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω. Το έργο, προϋπολογισμού 70 εκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2029.\n\nΑπαντώντας στο ερώτημα εάν θα επιτραπεί στους οδηγούς των ταξί να μπαίνουν στις λεωφορειολωρίδες το άφησε ανοικτό λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οι λεωφορειολωρίδες προορίζονται για τη διέλευση των λεωφορείων. Ωστόσο, συζητούμε να επιτρέπεται η επιβίβαση και αποβίβαση από ταξί. Σε επόμενο στάδιο, θα εξετάσουμε αν είναι εφικτή η συνύπαρξή τους με τα λεωφορεία».\n\nΌσον αφορά τα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις δήλωσε ότι σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει και ειδικούς και επιστημονικές ομάδες, όταν ρίχνεις το όριο ταχύτητα στα 30 χιλιόμετρα μέσα στον αστικό ιστό μειώνεται κατακόρυφα η πιθανότητα ατυχήματος.\n\n«Είναι σημαντική η κατηγοριοποίηση που γίνεται στις παραβάσεις με βάση την επικινδυνότητα χαμηλής, μέσης και υψηλής των παραβάσεων. Επίσης απενοχοποιείται το όχημα στον νέο ΚΟΚ» είπε η γ.γ. του Υπουργείο Μεταφορών. Αναφορικά με τις μοτοσικλέτες δήλωσε ότι είναι υπό εξέταση τα προσπεράσματα ανάμεσα στα σταματημένα οχήματα. Όσον αφορά τα όρια ηλικίας των οδηγών αποκάλυψε ότι αν και εξετάζεται δεν έχουν παρθεί μέτρα. ","thumbnailUrl":"https://isthumbs.glomex.com/dC1ibHU1bnRqdHo4bDUvMjAyNS8wMS8yMi8wOC8yMF8zMl82NzkwYWE1MGQwNWU3LmpwZw==/profile:player-960x540","duration":"PT9M22S","uploadDate":"2025-01-22T08:25:38.000Z","contentUrl":"https://video-websearch-indexing.mes.glomex.cloud/d59030/v-d78fd20motc1.mp4","embedUrl":"https://player.glomex.com/integration/1/iframe-player.html?integrationId=40599z13jxwy8hnd&playlistId=v-d78fd20motc1","provider":{"@type":"Organization","name":"glomex GmbH","logo":{"@type":"ImageObject","url":"https://player.glomex.com/logo_v@2x.png","width":136,"height":146}}}
</script>
Η Γραμμή 1 του δικτύου, με συνολικό μήκος 25,7 χιλιομέτρων, διαθέτει αρκετές γέφυρες, αφού το μεγαλύτερο μέρος της εκτείνεται επίγεια. Μόνο το τμήμα Μοναστηράκι - Αττική, μήκους 3,2 χιλιομέτρων, βρίσκεται σε υπόγεια σήραγγα. Για τη σύνδεση των οικιστικών περιοχών που διασχίζει, έχουν κατασκευαστεί, κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της, αρκετές πεζογέφυρες. Ορισμένες από αυτές χρονολογούνται πριν από το 1960, ενώ άλλες είναι πιο πρόσφατες, όπως η πεζογέφυρα κοντά στον σταθμό Νερατζιώτισσα, η οποία κατασκευάστηκε το 2004.
Από την ίδια τη χρονολογία κατασκευής πολλών γεφυρών προκύπτει ότι μερικές βρίσκονται σε χρήση για περισσότερα από 65 χρόνια. Λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων λόγω της κλιματικής κρίσης, γίνεται σαφές ότι η φθορά των γερασμένων υποδομών της χώρας επιταχύνεται. Είναι, λοιπόν, ζωτικής σημασίας να ελεγχθούν οι γέφυρες που έχουν υπερβεί το θεωρητικό προσδόκιμο ζωής τους και που θεωρούνται ιδιαίτερα επιβαρυμένες.
Η τελευταία επισκευή και οι «έξυπνες» γέφυρες
Η τελευταία γενική ανακαίνιση στη Γραμμή 1 πραγματοποιήθηκε το 2007. Έκτοτε, δεν υλοποιήθηκε κανένα συνολικό πρόγραμμα συντήρησης, γεγονός που οδήγησε τη ΣΤΑΣΥ να προχωρήσει τώρα σε εντατικές επιθεωρήσεις. Στόχος είναι η αξιολόγηση της παρούσας κατάστασης, η καταγραφή φθορών και ελαττωμάτων κάθε δομικού στοιχείου, καθώς και η πρόταση συγκεκριμένων μεθόδων συντήρησης και επισκευής για τις πεζογέφυρες.
Παράλληλα, θα γίνεται συλλογή και καταγραφή όλων των απαραίτητων δεδομένων, ώστε να ενταχθούν στο υπό διαμόρφωση Μητρώο Γεφυρών. Ωστόσο, πολλοί φορείς εμφανίζουν απροθυμία να συμπεριλάβουν τα έργα ευθύνης τους, λόγω έλλειψης πόρων για τακτική συντήρηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρμοδιότητα συντήρησης των γεφυρών, όπως και άλλων υποδομών, είναι κατακερματισμένη. Η ΣΤΑΣΥ, ως εταιρεία λειτουργίας μέσων μαζικής μεταφοράς, δεν διαθέτει εξειδικευμένους επιστήμονες στο δυναμικό της, αλλά έχει την ευθύνη για τη συντήρηση 40 πεζογεφυρών μόνο στη Γραμμή 1. Ανάμεσά τους περιλαμβάνεται και η γέφυρα Καλατράβα στη Λεωφόρο Μεσογείων, η οποία, λόγω της ιδιαίτερης κατασκευής της, απαιτεί εξειδικευμένη αντιμετώπιση.
Το έργο που προκήρυξε η ΣΤΑΣΥ έχει συνολική εκτιµώµενη αξία σύµβασης ύψους 184.636 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, προυπολογισμός που σε πρώτη ανάγνωση μοιάζει μάλλον ανεπαρκής για τον ενδελεχή έλεγχο των πεζογεφυρών και χρόνο υλοποίησης ενός έτους από την υπογραφή της σύμβασης.
Βάσει του προγραμματισμού, στις πεζογέφυρες που δεν έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα επιθεώρησης θα γίνει αρχικά μια αναγνωριστική επιθεωρηση ως γενικός έλεγχος για τον εντοπισµό προβληµάτων και βλαβών, που παρουσιάζει µέχρι εκείνη τη χρονική στιγµή και αναλόγως των ευρηµάτων θα προσδιοριστούν τα επόμενα βήματα. Με την προβλεπόμενη βασική επιθεώρηση θα εντοπιστούν ενδεχόµενες αλλοιώσεις και φθορές και θα εξεταστεί η εξέλιξη φθορών που είχαν εντοπιστεί σε προηγούμενη επιθεώρηση. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ελέγχου, θα εξεταστεί ο εξοπλισμός της κάθε πεζογέφυρας (κιγκλιδώµατα, στηθαία ασφαλείας, αρµοί, στόµια και σωλήνες αποχέτευσης του καταστρώµατος, ιστοί ηλεκτροφωτισµού και ηλεκτροκίνησης,σκάλες, κλπ). Παράλληλα θα ελεγχθούν τα εφέδρανα, η γεωµετρία του φορέα ανωδοµής και των βάθρων της πεζογέφυρας προκειμένου να εντοπιστούν πιθανές µετατοπίσεις και παραµορφώσεις, επιφανειακές αλλοιώσεις, ρηγµατώσεις και φθορές του υλικού κατασκευής.
Στις γέφυρες που βρίσκονται πάνω από ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή θα ελεγχθεί και η μόνωση και προστασία της γέφυρας καθώς και η κατάσταση των υφιστάμενων πετασμάτων προστασίας των πεζών από την ηλεκτροκίνηση, ενώ προβλέπεται πως οι συγκεκριμένοι έλεγχοι θα γίνονται από το εξειδικευμένο προσωπικό της ΣΤΑΣΥ.
Μεταξύ των πεζογεφυρών που μπαίνουν κάτω από το μικροσκόπιο των μηχανικών εντάσσονται εκείνες στην Νερατζιώτισσα, οι δύο της λεωφόρου Κηφισίας, οι πεζογέφυρες στη Λ. Ιωνίας, στην οδό Θεσσαλονικης και οι υφιστάμενες στα γεωγραφικά όρια του Πειραιά.
Όπως έχει αναφερθεί σε προηγούμενα ρεπορτάζ του «Έθνους», κάτω από το «ψηφιακό μικροσκόπιο» τίθενται 36 γέφυρες της Περιφέρειας Αττικής, με στόχο την αξιολόγηση της «δομικής τους υγείας» και την απόφαση για πιθανά μέτρα ενίσχυσης. Ο στόχος είναι η εγκατάσταση συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο, τα οποία θα καταγράφουν την απόκριση των δομικών στοιχείων σε εξωγενείς παράγοντες, όπως κινητά φορτία, ατυχηματικά φορτία ή μεταβολές θερμοκρασίας. Τα δεδομένα θα αποστέλλονται σε μια ενιαία, διαδικτυακή πλατφόρμα.
Το έργο, προϋπολογισμού 15,8 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στη συμφωνία-πλαίσιο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) για τον έλεγχο 250 γεφυρών σε όλη τη χώρα, οδικών και σιδηροδρομικών, και έχει διάρκεια έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Οι γέφυρες θα εξοπλιστούν με εξειδικευμένα συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης και αισθητήρες που θα καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο κρίσιμες πληροφορίες. Τα δεδομένα αυτά θα επεξεργάζονται μέσω εξελιγμένων αλγορίθμων, οι οποίοι θα αξιολογούν την αντοχή κάθε γέφυρας. Οι πληροφορίες θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, αρμόδιους για την ενίσχυση της ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.
Με τη βοήθεια ενός συστήματος βαθμολόγησης της δομικής κατάστασης, η απόκριση κάθε γέφυρας θα παρακολουθείται συνεχώς, διασφαλίζοντας την έγκαιρη λήψη μέτρων όπου απαιτείται.
Με τον τρόπο αυτό θα αξιολογείται σε πραγματικό χρόνο η δομική τρωτότητα των γεφυρών υπό τα συνήθη φορτία λειτουργίας και θα καθοριστούν με σαφήνεια τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια διελεύσεων βαρέων οχημάτων έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η έγκαιρη πρόβλεψη αστοχιών, να δίνεται η δυνατότητα άμεσης λήψης αποφάσεων και μέτρων, ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζεται η εξοικονόμηση πόρων μέσω προτεραιοποίησης συντηρήσεων και ενισχύσεων όπου πραγματικά απαιτείται.