Ενθαρρυντικά μηνύματα από τη Eurostat: Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού - Στο 3,2% στην Ελλάδα τον Ιανουάριο
Τι δείχνουν τα στοιχεία για την επόμενη μέρα στη χώρα μας

Ήπια αποκλιμάκωση κατέγραψε ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη και στην Ελλάδα, τον Ιανουάριο του 2024, σε 2,8% και 3,2% αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.
Συγκεκριμένα, για την Ευρωζώνη η προκαταρκτική μέτρηση για τον Ιανουάριο έδειξε ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή επιβράδυνε στο 2,8% ετησίως. Την ίδια περίοδο στην Ελλάδα, ο δείκτης επιβράδυνε σημαντικά στο 3,2%, από το 3,7% του Δεκεμβρίου.
Στις επιμέρους συνιστώσες του δείκτη, ο κλάδος τρόφιμα, αλκοόλ, καπνικά είχε τη μεγαλύτερη επίδραση με ρυθμό αύξησης των τιμών του κατά 5,7% τον Ιανουάριο, αν και χαμηλότερα από το 6,1% του Δεκεμβρίου. Οι υπηρεσίες παρέμειναν σταθερές στο +4%, τα μη ενεργειακά αγαθά εμφάνισαν ρυθμό αύξησης 2% μετά το 2,5% του περασμένου μήνα και οι τιμές της ενέργειας ήταν μειωμένες κατά 6,3% μετά τη μείωση κατά 6,7%.
Στις κατά τόπους μετρήσεις, τα χαμηλότερα επίπεδα του δείκτη τιμών καταναλωτή παρατηρήθηκαν στην Φινλανδία με +0,7% ετησίως, στην Ιταλία με 0,9% και στις Λετονία και Λουξεμβούργο με +1%. Αντίθετα, ο υψηλότερος πληθωρισμός των Ιανουάριο ήταν στην Εσθονία με 5% ετησίως, με την Κροατία στο +4,8% και σε Αυστρία και Σλοβακία έτρεξε με +4,3%.
Τα 4 μέτρα κατά της ακρίβειας: Πλαφόν στο βρεφικό γάλα, πρόστιμα και μεγάλες αλλαγές στις προσφορές - Αναλυτικά τα προϊόντα (video)
Δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης οι υπουργικές αποφάσεις που ολοκληρώνουν και εξειδικεύουν τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε σχετικά: «Τα μέτρα που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση έχουν αρχίσει να αποδίδουν, ενώ ψηφίστηκαν μόλις στις 18 Ιανουαρίου. Εταιρείες ήδη ανακαλούν ανατιμήσεις που έχουν κοινοποιήσει σε σούπερ μάρκετ.
Η μάχη με την ακρίβεια είναι διαρκής και οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης βρίσκονται σε διαρκή εγρήγορση. Δεν θα σταματήσουμε αν δεν δούμε σαφείς ενδείξεις αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού».
Τα 4 μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι τα ακόλουθα:
- Μείωση παροχών και πιστώσεων από τους προμηθευτές προς τα super markets με σκοπό την εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών για τον καταναλωτή.
- Αποτροπή ανατιμήσεων προϊόντων με παράλληλη εφαρμογή προωθητικών ενεργειών επί των αυξημένων τιμών.
«Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι προς όφελος του καταναλωτή αλλά και του παραγωγού. - Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα με σκοπό τον εξορθολογισμό των τιμών.
- Οι υπουργικές αποφάσεις ορίζουν με σαφή και λεπτομερή τρόπο το σύνολο των προωθητικών ενεργειών που απαγορεύονται στις περιπτώσεις ανατιμήσεων καθώς και τις κατηγορίες των προϊόντων τις οποίες αφορά το συγκεκριμένο μέτρο. Επίσης, καθορίζεται το είδος των προσφορών και των εκπτώσεων που αποτελούν προωθητικές ενέργειες για την εφαρμογή των μέτρων. Παράλληλα, περιλαμβάνεται αναφορά στην εφαρμογή των μέτρων σε νέα προϊόντα που έχουν την ίδια ή παραπλήσια συσκευασία με την ίδια ή διαφορετική ποσότητα (μικρότερη ή μεγαλύτερη) αλλά μεγαλύτερη τιμή μονάδας, προκειμένου να είναι αδύνατη η εφαρμογή ανατιμήσεων μέσω της αλλαγής της ποσότητας που περιέχει η συσκευασία ενός προϊόντος.
Πλαφόν στο βρεφικό γάλα
Όσον αφορά το βρεφικό γάλα, υπενθυμίζεται ότι ο νόμος προβλέπει πως το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών.
Επίσης, με την υπουργική απόφαση καθορίζεται αυστηρό πλαφόν στο λειτουργικό κόστος που μπορούν να επικαλούνται οι επιχειρήσεις κατά τον έλεγχό τους από τη ΔΙΜΕΑ.
Στις υπουργικές αποφάσεις, τέλος, γίνεται σαφής περιγραφή του τρόπου με τον οποίο υπολογίζονται τα πρόστιμα που προβλέπονται από τον νόμο, το ύψος των οποίων ισοδυναμεί με το διπλάσιο του μικτού κέρδους που αποκόμισε η επιχείρηση από την παράνομη πρακτική και μπορεί να φτάνει μέχρι και τα 2 εκατομμύρια ευρώ.
Σε ποιες περιπτώσεις απαγορεύονται οι εκπτώσεις και οι προσφορές
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης για την εφαρμογή των μέτρων αντιμετώπισης ανατιμήσεων και για την εξειδίκευση των προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων, από τη 10η Ιανουαρίου 2024, για τα καταναλωτικά προϊόντα για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής, δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής.
Αναλυτικά, δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες:
α) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),
β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,
γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),
δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ»,
ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),
στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).